DBM zorgt voor u

Met deze projecten zorgen we ook in de toekomst voor u als inwoner van Malle.

Dienstverlening, personeel, openbare werken

Eigenlijk de hoofdtaak van een gemeente, met als opdracht: een gelijke behandeling van alle inwoners. Door bekwaam en gemotiveerd personeel.
Ten dienste van de burgers op een efficiënte, effectieve wijze, toch begripvol.

Daartoe ziet DBM erop toe dat:

  • alle dienstverleningen (ruimte en wonen; vrije tijd; burgerzaken; sociaal huis) worden gecentraliseerd in PPS West ter gemak van de burger
  • de dienstverlening zowel on-line als persoonlijk zal kunnen. Voor het bekomen van aktes, als voor inschrijvingen, als voor antwoordformulieren, aanvragen, meldingen, klachten enz.
  • de klantvriendelijkheid van het personeel prioritair blijft
  • de aanwerving van personeel op objectieve basis blijft gebeuren
  • de personeels- en werkingskosten beheersbaar blijven
  • de meldings- en klachtenprocedure vlot verloopt, tot het eindresultaat
  • er infobrochures worden opgemaakt voor een duidelijk overzicht van de dienstverlening en deze informatie ook via website en Facebook, interactief wordt verstrekt
  • een overzichtelijke planning voor de openbare werken wordt opgesteld
  • het rioleringsprogramma strikt wordt gevolgd
  • het overlagen en bestrijken van wegen tijdig en grondig gebeurt
  • de voet- en fietspaden bij voorrang een onderhoudsbeurt krijgen
  • trage wegen in ere worden hersteld
  • de infrastructuur van PPS West ambitieus, degelijk en duurzaam wordt aangepakt
  • het wagenpark en de uitrusting van de technische diensten up to date blijft

Malle een groene en veilige gemeente

DBM staat op een gezonde leefomgeving. Op behoud van onze bossen, onze groen- en recreatiezones. Op een propere omgeving, op een milieuvriendelijke attitude van haar inwoners. En op een veilige gemeente, op verkeersvlak – wat u terugvindt onder mobiliteit -, maar ook op een leefgemeenschap waar iedere burger zich geborgen weet. Op een Malle waarin de Mallenaren zich gerust voelen.
Daartoe is al heel wat gebeurd, maar het kan uiteraard nog altijd beter:

A

  • door de bouw, eindelijk, op de gronden Hooyberg van een gloednieuw, aangepast recyclagepark met toepassing van het Diftarsysteem.
  • door een degelijker onderhoud van plantsoenen en openbaar groen.
  • door het aanplanten van meer bomen, bloemen en struiken op de openbare plaatsen, wegen, pleinen. En alvast in de dorpskernen.
  • door het koesteren en zo mogelijk nog uitbreiden van onze bossen in de Trappistenomgeving en in Zalfen-Blommerschot, in park de Renesse en rond het kasteel van Westmalle
  • door de uitvoering van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan
  • door het stimuleren van de inwoners tot het aanbrengen van landschappelijk waardevolle elementen
  • door het nauwlettend toepassen van het kapreglement
  • door ondersteuning van educatie rond milieu en ruimtelijke ordening
  • door het bereiken van een evenwichtig akkoord rond de herbestemming van het vliegveld: behoud van de recreatie in symbiose met behoud en uitbouw van het unieke natuurgebied, met een maximale toegankelijkheid. En een ontmoetingscentrum.
  • door beteugeling van milieudelicten
  • door het vervolledigen van de groenbuffer rond het bedrijventerrein
  • door het organiseren van volkstuintjes

B

  • behoud van een politiepost in Malle, bemand met wijkinspecteurs, om de specifieke problematieken van en in Malle te onderkennen en aan te pakken
  • synergie tussen politie en gemeentelijke diensten :
    • met sociale dienst wat betreft drugspreventie, slachtofferhulp, familiale conflicten
    • met dienst mobiliteit voor wat betreft verkeersveiligheid en -leefbaarheid
    • met dienst  RO en milieu i.v.m. omgevings- en milieudelicten, maar ook i.v.m. diefstalpreventie, geluidsisolatie
    • met dienst burgerzaken wat betreft illegaal verblijf, adresverlating
  • bestrijding van foutparkeerders
  • meer blauw letterlijk op straat, vooral in de schoolomgevingen
  • motivering van onze gedreven verkeersopzichters
  • mobiele camera’s op de hotspots
  • verdere bijstand BIN’s, BINZ en BINZ+
  • opmaak van rampenplan, evacuatieplannen en bijzondere nood- en interventieplannen
  • zorg binnen de brandweerzone voor voldoende gemotiveerde en behoorlijk opgeleide manschappen en adequaat materieel en wagens
  • behoud van de dienst 100 binnen de brandweer

Communicatie en burgerparticipatie

DBM streeft naar besturen in openheid en samenspraak. Informatie en inspraak zijn sleutelbegrippen in de politieke visie van DBM.

Geloof en vertrouwen in de representatieve democratie ook. DBM is een burgerbeweging avant la lettre. Zij vertegenwoordigt haar kiezers en bij uitbreiding de burgers van Malle. De gemeenteraad van Malle blijft het hoogste beleids- en beslissingsorgaan dat voor de uitspraak zorgt.

De kansen die de digitale wereld biedt moeten worden benut, de analoge wereld mag niet worden veronachtzaamd.

Voor de periode 2019-2024 gaat DBM voor :

  • publicatie van de meerjarenplanning 2020-2025
  • heldere overzichtelijke materiebrochures (cultuur, sport, administratie, afvalbeheersing, burgerlijke stand, vakantiewerking e.d.)
  • behoud van de periodieke edities : Malse Courant, Uit in Malle, Wegwijs in Malle
  • herinvoering van het Jaaroverzicht, met koppeling aan beleidsnota en uitvoering ervan
  • één handige gemeente app voor zowel PC als voor smartphone, met bundeling van alle informatie
  • de website werd zopas geactualiseerd. De voortdurende optimalisatie blijft een opdracht. En medegebruik voor verenigingen en instellingen
  • facebook en Instagram : permanente bruggen tussen bestuur en bevolking
  • live streaming van de gemeenteraad. Via facebook live en on-line volgbaar. Tevens achteraf per video op website Malle en sociale media volgbaar
  • jaarlijks “burgeroverleg” medio september, waar de burger voorstellen kan doen voor concrete projecten passend in de meerjarenplanning en de budgettering. On-line en FB live volgbaar
  • voorzien van wifi op de openbare plekken
  • moderniseren van de ICT
  • opwaardering van de adviesraden, met betere logistieke en financiële ondersteuning. Klare startafspraken over taak en bevoegdheden van de adviesraden enerzijds, van het gemeentebestuur anderzijds
  • specialisatie binnen de dienst communicatie met een digitaal en sociaal media persoon
  • plannen i.v.m. projecten zoals PPS West, Ring, Hooiberg, Ekham inzichtelijk raadpleegbaar maken
  • van bij de start van belangrijke projecten informatie- en inspraakmomenten voor direct betrokkenen organiseren
  • revaluatie en respect voor een daadkrachtige gemeenteraad, afspiegeling van de bevolking, met behoud van de volle beslissingsbevoegdheid

Ondersteuning en sociaal beleid

In haar visie op het sociaal beleid vertrekt DBM steeds van een aantal fundamentele rechten van iedere inwoner: het recht op huisvesting, op gezondheid, op werk, op voeding, op opvoeding.
Malle als duurzame, sociale, solidaire gemeenschap. Dat bereiken we met DBM door volgende acties:

  • verderzetten van het beleid rond sociale koopwoningen en huurwoningen, rond betaalbaar wonen, rond het kunnen blijven wonen in Malle. Sinds 2015 behaalde Malle het sociaal objectief.
  • de kwaliteit van de huurwoningen dient regelmatig te worden gecontroleerd. Het conformiteitsattest is daartoe een instrument.
  • in PPS West dienen kwalitatieve wooneenheden te worden voorzien voor alleenwonenden en alleenstaande moeders/vaders. Maar even goed voor grote gezinnen, jongeren en ouderen.
  • stimuleren van het zo lang mogelijk thuis wonen en het nemen van initiateven daartoe:
    • ondersteuning van de mantelzorgers en van de gezelschapsdienst
    • betaalbare hulp aan huis: poetshulp, warme maaltijden, klusjesdienst
    • het aanmoedigen van “huisdelen”
    • ondersteuning van thuiszorg
  • het voorzien van een reglement om in grotere verkavelingen een wezenlijk percentage aan sociale en betaalbare wooneenheden te voorzien
  • de blijvende uitbouw van Handicar, MMC, buurtbus en appreciatie van de vele vrijwilligers ervan
  • armoedebestrijding door discrete detectie en proactieve begeleiding
  • extra kortingen op huisvuilzakken, bibliotheek, culturele en sportieve activiteiten en lidgelden, o.m. door de vrijetijdspas, voor maatschappelijk zwakkeren, voor éénoudergezinnen.
  • specifieke oplossingen aan armoede op de school
  • gratis gezondheidspreventie
  • respect en evt. een premie voor huismoeders en –vaders
  • gratis openbaar vervoer voor maatschappelijk zwakkeren
  • blijvende verlaging van de drempel voor hulpverleningsvraag
  • uitgebreide informatieverstrekking over alle hulp-, bijstands- en zorgmogelijkheden
  • opvang en begeleiding van politieke vluchtelingen
  • WZC Ter Bleeke, de assistentiewoningen, het dienstencentrum: gemeentelijke instellingen van hoge gemeenschapswaarde