DBM ontwikkelt en innoveert

Deze projecten zetten we de komende jaren op poten om de bedrijvigheid in Malle te ondersteunen.

Gezonde financiën

  • Uitgaven en investeringen moeten steeds getoetst worden aan de inkomsten. Bij alle voorstellen van investering zal een concrete budgettering worden gevoegd met een kosten-batenanalyse. Bij beëindiging van elk project zal het uiteindelijke kostenplaatje, loonkosten eigen personeel inbegrepen, volgen. Alle doelstellingen en acties in de meerjarenplanning worden budgettair verantwoord.
  • Malle blijft belastingvriendelijk en past geen belastingverhoging toe. De aanvullende personenbelasting bedraagt 7 %, dit is lager dan het gemiddelde in Vlaanderen, 7,33 %. De opcentiemen op de onroerende voorheffing zijn in Malle 975, t.o.v. 1.443 in Vlaanderen.
  • De schuldenlast wordt verder afgebouwd. De openstaande schuld per inwoner bedraagt in Malle € 437,54, beduidend lager dan de € 978 per inwoner in Vlaanderen. De schulden op lange termijn werden afgebouwd van € 8.550,452 naar € 5.945.541.
  • Blijvende waakzaamheid omtrent loon- en werkingskosten.
  • Jaarlijkse opmaak van sluitende begrotingen.
  • Verfijning van de aankoopmethodiek : centralisatie van de prijsvragen en aankopen, opmaak van consequente aanbestedingen en bestekken, actualisatie van contracten, doorgedreven prijsvergelijking. Met aandacht voor lokale verankering, kwaliteit, duurzaamheid, innovatie.

Mobiliteit en verkeersleefbaarheid

Vroeger was het kruispunt van wegen voor Malle een zegen. Vandaag is het een vloek. Onze dorpskernen kreunen onder de ellenlange vrachtwagenfiles van doorgaand verkeer over de gewestwegen in de centra van onze wegen.
In 2017: 2 voetgangers dood onder een vrachtwagen. De draagkracht van ons dorp wordt zwaar overschreden.

Daarom ijvert DBM:

  • Prioritair voor een snelle en resolute aanpak voor de aanleg van een ringweg of beter gezegd: omleidingsweg vanuit Zoersel richting Brecht – Sint-Lenaarts. Over het daartoe al 50 jaren lang voorziene tracé. Voor niemand een verrassing. Uiteraard met gepaste infrastructurele voorzieningen voor de veiligheid van fietsers en voetgangers, en met respect voor de omgeving. Zo o.m. een tunnel onder de N12.
  • Even prioritair voor het reeds lang beloofde en getekende fietspad langs de Antwerpsesteenweg van Westmalle tot Sint-Antonius.
  • De actualisatie van het mobiliteitsplan van Malle.
  • Een verderzetting van het trage wegenbeleid.
  • Een verderzetting van de aanleg en uitbouw van veilige schoolomgevingen.
  • Het toegankelijker maken van voetpaden, breder en comfortabeler, zonder obstakels. Zoals op het nieuwe Dorpsplein in Oost waar alles op gelijke hoogte zal zijn!
  • De invoering, waar mogelijk, van fietsstraten.
  • Realisatie van zones 30 in woonerven, woonstraten.
  • Conflictvrije kruispunten.
  • Ontmoediging van autoverkeer, aanmoediging van fietsverkeer en voetgangers. Stimuleren en ondersteunen van scholen en bedrijven voor fietsverplaatsingen.
  • Ruimere fietsstallingen.
  • Autoluwere kernen: meer straatmeubilair, meer bomen en bloemen, minder parking. Wordt meegenomen in PPS West.
  • Consequent verderzetten van het gedegen onderhoud van gemeentewegen en aanleg van nieuwe wegen, fiets- en voetpaden.
  • Herinvoering van autoluwe zondagen.
  • Uitschakeling van sluipwegen.
  • Meer snelheidsremmende maatregelen.
  • Ontwikkeling van ronde punten en verkeersregelaars.
  • Opkrikken van het openbaar vervoer met als toekomstvisie opnieuw een tram voor snel en comfortabel prioritair vervoer.

DBM en de ANPR camera’s

DBM is inderdaad geen grote voorstander van het big-brother gegeven waarbij de privacy wordt prijsgegeven omwille van de zgn. veiligheid. Bovendien is het invoeren van de ANPR-camera’s erg duur en arbeidsintensief (7/7; 24/24) terwijl onderzoek in Nederland heeft uitgewezen dat er nauwelijks meer misdrijven mee worden opgehelderd, behoudens onverzekerd rijden en rijden zonder geldige technische keuring. Dit lijken DBM geen prioritaire opdrachten te zijn van een gemeentebestuur.

Nog bovendien werken een aantal van de camera’s in onze zone al jaren niet of niet volledig, zijn zij niet geconnecteerd met de ANPR systemen van de andere zones en tot overmaat van ramp heeft de federale overheid onlangs beslist om in gans België 1 systeem toe te passen, welk systeem natuurlijk een ander systeem/andere software is dan het onze en onze omliggende zones, zodat ook hier weer enorme investeringen teloor zijn gegaan.

Desondanks hebben ANPR-camera’s mits een zeer strikt gebruik wel zin en hebben wij reeds ingestemd:

  • met het plaatsen van een vrachtwagensluis middels camera’s om het doorgaand verkeer uit onze centra te bannen
  • met de aansluiting van onze zone op de camera’s op de grenzen met Vlimmeren, Rijkevorsel en Wechelderzande, mits er uiteraard voor connectiviteit wordt gezorgd
  • met de aankoop en plaatsing van mobiele camera’s op hotspots zoals busstations i.v.m. fietsdiefstallen en pleinen, parkings i.v.m. drugs e.d.

En uiteraard gelden de camera’s op de Zoerselbaan en Brechtsesteenweg zowel voor Zoersel, resp. Brecht als voor Malle, temeer ook de dotatie van Malle daartoe wordt aangewend. Voor de  camera’s aan de op- en afritten van de autostrades in onze zone draagt Malle net als de andere gemeenten bij.

Tenslotte heeft minister Weyts in 2017 aangekondigd ANPR-camera’s te plaatsen op de gewestwegen zoals op de N 12 (Antwerpen-Turnhout) en dit op kosten en in opdracht van het Vlaamse Gewest. Wij kijken ernaar uit.

Een progressief idee van DBM: een Strappen-Generaal voor Malle

DBM stelt voor om een twee jaarlijkse verkiezing/benoeming in te voeren van een Strappen-Generaal. Deze persoon is voor het dorp een rolmodel voor het zich slim, groen, verantwoord verplaatsen. De Strappen-Generaal moet de bevolking inspireren en aanmoedigen om zich te voet, met de step, met de fiets, met het openbaar vervoer enz…  te verplaatsen.

De winnaar ontvangt een leuke prijs en is sowieso voor 2 jaren de ambassadeur Stappen en Trappen van Malle en de verbindingspersoon tussen de burger en het College.

Dorpsontwikkeling en projecten

De kernopdracht van DBM voor de komende 6 jaren is de ontwikkeling van de site West via Publiek Private samenwerking. Zopas werden in de gemeenteraad van augustus jl. nog 2 ontbrekende eigendommen aangekocht in de Berckhovenstraat en in de St.-Jozeflei. Nu kan er dan ook serieus werk gemaakt worden van het PPS project West. De ontwerpers kunnen worden aangesteld. De behoeften van de publieke partner, de gemeente zijn gekend, de nodige gelden zijn voorhanden, door het zuinig en toekomstgerichte financieel beleid van DBM.

Het project omvat o.m.:

  • de hernieuwing, verfraaiing van de dorpspleinen met terrasjesmogelijkheden, met winkels e.d.
  • de bouw van een bibliotheek
  • de oprichting van een modernere podiumzaal, met uitschuifbare tribune, van een reeks ontmoetings- en vergaderzalen, van jeugdlokalen, van sportaccomodaties
  • de bouw van een multifunctionele zaal, van repetitieruimtes en een kleine opnamestudio
  • door de samenvoeging van Gemeente en OCMW: uitbreiding en centralisatie van alle gemeentelijke administratieve diensten en voor publiek toegankelijke diensten, de bouw-, milieu- en mobiliteitsdiensten inbegrepen. Met één info/ontvangstbalie, ruime gespreksruimtes, fris-ogende werkplaatsen, klant- vriendelijke balies.
  • de bouw van sociale en betaalbare wooneenheden, voor grote en kleine gezinnen, voor alleenwonenden, voor jonge en oudere mensen. Esthetisch verantwoord, markant.
  • met voldoende groen, doorwaadbaar, banken, speeltoestellen, kunst op het plein, een fontein
  • onderzoek naar de mogelijke inplanting van een zwembad

Met vooral voorafgaand en voortdurend overleg met burgers, omwonenden, betrokken verenigingen en instanties.

Werk en nijverheid

Bedrijven en KMO’s: welkom in Malle !

Malle is in het structuurplan Vlaanderen geselecteerd als structuurondersteunend hoofddorp en economisch knooppunt. Hierbij geeft Vlaanderen de opdracht aan Malle om bijkomende bedrijventerreinen te voorzien, aansluitend bij een bestaand bedrijventerrein.

Het gemeentebestuur van Malle voert deze opdracht uit, met name uitbreiding met de Hooyberg.

De Hooyberg: een duidelijk verhaal

  • Op 28/12/1999 beslist het College van Burgemeester en Schepenen (VLD – SPA – DBM – GRIM – VU) “aan Igean de opdracht te geven alle nodige stappen te ondernemen inzake de procedure tot verwerving door Igean van de kwestieuze gronden en de procedure tot opmaak van een BPA door Igean op te starten.”
  • Het Comité tot Aankoop van Onroerende goederen van het Ministerie van Financiën schat op 28 november 2000 de waarde van de gronden op € 1.140.310,21.
  • In april 2004 volgt de actualisering van de schattingsprijs door dit Aankoopcomité nl. € 1.381.000.
  • Per 29 april 2004 wordt de belofte tot verkoop aan Igean door de gebr. Vermeiren aan de prijs van € 1.363.414,39 aan de gemeente bezorgd.
  • De gemeenteraad van Malle beslist op 28 juni 2010 unaniem (= alle partijen) om zich voor de aankoop van de gronden Hooyberg door Igean borg te stellen voor een lening van € 1.365.000.
  • Deze aankoop gebeurt dan ook door Igean bij beslissing van de Raad van Bestuur aan de in 2004 overeengekomen prijs, nl. € 1.363.414.

Niets verdachts. Transparant. Duidelijk.
DBM wil eindelijk de ontwikkeling gerealiseerd zien.

En verder:

  • Blijvende ondersteuning van en actieve deelname aan de bedrijvenraad, als adviserend maar ook coördinerend en initiatiefnemend orgaan voor samenaankoop, veiligheidsorganisatie, energieproductie en –verbruik, organisatie jobbeurzen, opleidingstrajecten, scholenbezoeken, mobiliteitsaanpak e.d.
  • Inbreiding van het bestaande bedrijventerrein. Herziening van de omgevingsvoorschriften.
  • Ondersteuning bij Open Bedrijvendagen.
  • Eénvormige dienstverlening en administratieve behandeling van vergunningsaanvragen. Bijstand voor subsidieaanvragen.
  • Stimuleren van arbeids- en medewerkersvriendelijke initiatieven.
  • Aandacht voor woon-werkverkeer, voor werk-gezin, voor de sociale economie.
  • Promotie van Malse producten en bedrijven.

Technologie en duurzaamheid

De technologische evolutie raast door de wereld aan een haast onnavolgbaar tempo. Een gemeentebestuur heeft ook een voorbeeldfunctie te vervullen naar aanpassing en inpassing van nieuwe technieken, methoden, inzichten. DBM wil en zal deze trein niet missen. Innovatieve technologie doet zich in alle geledingen van het bestuurlijk apparaat voor.

Sowieso gaat DBM voor:

  • de actualisering van heel het ICT-gebeuren binnen de administratie
  • WIFI in alle openbare gebouwen
  • de optimalisatie van de informatiekanalen: live stream, Facebook, Instagram, website, 1 App
  • digitale reserveringen en inschrijvingen
  • digitale verstrekking van attesten bevolking en burgerlijke stand; documenten van omgevingsvergunningen
  • LED-verlichting op het openbaar domein
  • voorziening van oplaadpunten voor e-bikes en auto’s
  • plaatsen van zonnepanelen en windmolens
  • aankoop van voertuigen op alternatieve energie
  • bij nieuwbouw warmtebron-energie onderzoeken alsmede de meest kwaliteitsvolle vormen van isolatie, verlichting, verluchting.

Tegelijkertijd zet DBM in op duurzaamheid, op het behalen van de 17 duurzame ontwikkelingsdoeleinden, de zogenaamde “SDG’s van de Verenigde Naties”. We sommen ze even op, zodat zij zowel door de burger als door DBM niet veronachtzaamd worden:

  1. Geen armoede
  2. Geen honger
  3. Goede gezondheid en welzijn
  4. Kwaliteitsonderwijs
  5. Gendergelijkheid
  6. Schoon water en sanitair
  7. Betaalbare en duurzame energie
  8. Waardig werk en economische groei
  9. Industrie, innovatie en infrastructuur
  10. Ongelijkheid verminderen
  11. Duurzame steden en gemeenten
  12. Verantwoorde productie en consumptie
  13. Klimaatactie
  14. Leven in water
  15. Leven op het land
  16. Vrede, veiligheid en sterke publieke diensten
  17. Partnerschap om doelstellingen te bereiken

Zopas heeft Malle haar “lokale helden”, vertegenwoordigers van de 17 verschillende doelstellingen geëerd.

Deze 17 duurzaamheidsdoelstellingen zijn beleidsoverkoepelend en komen aan bod bij de uiteenlopende vooropgestelde acties en DBM.